Autentificare
Am uitat parola
Articole
Dictionar de termeni folositi ...
Albitura - peste mic, neinteresantAlevin - puiet de pesteAnafar - vârtejBa...
Clima Deltei Dunarii
Delta Dunarii se încadreaza în spatiul cu climat temperat semiarid s...
Administratia Biosferei Delta ...
Odata cu adoptarea legii nr. 82/1993, privind înfiintarea Rezervatiei Bios...
Delta Dunarii
Delta Dunării are o lungime de 3.446 km² si se afla aflaă în mare p...
Fauna Deltei Dunarii
Vegetaţia deltei este reprezentată în mare parte de o vegetaţie specifi...
Geomorfologia Deltei Dunarii
Delta Dunării, situată în partea de NV a Mării Negre (între 44˚4...
Obiective turistice Delta Dunarii
VESTIGII ISTORICEENISALA -(la 17 km de Jurilocva)- aici s-au gasit urmele unor a...
Dunarea
Dunărea este al doilea ca lungime între fluviile Europei (după Volga), f...
Dunarea in Romania
Cursul inferior se desfăşoară pe o distanţă de 1.075 km. între locali...
Bratiele Dunarii
De-a lungul cursului său, în special în zonele joase, Dunărea se d...

Canalul Dunare-Marea Neagra

 

Este un canal navigabil în judeţul Constanţa, România, ce leagă porturile Cernavodă de pe Dunăre şi Constanţa Sud de la Marea Neagră, scurtând drumul spre portul Constanţa cu aproximativ 400km. Canalul este parte componentă a importantei căi navigabile europene dintre Marea Neagră şi Marea Nordului (prin Canalul Rin-Main-Dunăre).

 

Planuri de a construi acest canal existau încă din secolul XIX. Încă de la alipirea Dobrogei la România, în 1878, a început a fi vehiculată ideea unui al patrulea braţ al Dunării, de data aceasta artificial, care să scurteze drumul către Marea Neagră. Condiţiile tehnice ale epocii făceau ca o astfel de realizare să fie extrem de dificilă şi costisitoare, aşa încât regele Carol I, realist, a refuzat să se implice în acest proiect. Ulterior, Carol al II-lea a cochetat şi el cu ideea canalului, dar criza economică mondială şi apoi începutul celui de-al Doilea Război Mondial au făcut ca realizarea lui să fie amânată sine die.

 

În 1949 a început construcţia canalului, mulţi dintre muncitori fiind deţinuţi politici din închisorile comuniste. Lucrările au fost sistate în 1955 şi reluate abia în 1975. Canalul a fost inaugurat sâmbătă, 26 mai 1984, de către Nicolae Ceauşescu. S-au excavat circa 300 milioane mc (mai mult cu 25 milioane decât la Canalul Suez şi cu 140 milioane mai mult decât la Canalul Panama) şi s-au turnat 3,6 milioane mc de betoane.

 

Cu o lungime de 64 km, o adâncime de 7 m, o lăţime la bază de 70 m şi la suprafaţă de 110-140 m, canalul are o capacitate anuală maximă de transport de 75 de milioane tone de marfă. Pescajul maxim admis este de 5,5 m permiţând astfel accesul navelor fluviale şi a celor maritime mici. La fiecare capăt există câte două ecluze care permit traficul în ambele sensuri. Canalul traversează localităţile Cernavodă, Saligny, Mircea Vodă, Satu Nou, Medgidia, Castelu, Poarta Albă. Aici canalul se bifurcă. Ramura nordică (Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari) trece prin Nazarcea, Constanţa, Ovidiu şi Năvodari. Ramura sudică trece prin Basarabi şi Agigea.

 

Construirea canalului a necesitat o investiţie de circa 2 miliarde de dolari. Estimările iniţiale prevedeau recuperarea investiţiei în 50 de ani. Exploatarea canalului aduce însă venituri anuale de circa 3 milioane de euro, ceea ce presupune o durată de recuperare a investiţiei de peste 600 de ani.

 

 


Adauga comentariu

Trebuie sa fiti autentificat pentru a avea acces la aceasta functionalitate.
Daca nu sunteti membru al comunitatii noastre va puteti inregistra gratuit aici.